Terminaler
Arlanda har fyra terminaler där terminal 2 och 5 används för internationella flygningar. Inrikesflyg är terminaler 3 och 4. Den nya centrala byggnaden Arlanda Nord öppnade sent 2003 med den nybyggda Pier F. Alla internationella flygningar som hanteras av SAS och dess Star Alliance partners använder den nya centrala byggnaden i termianl 5. En Arlanda Syd byggnad som förbinder terminalerna 2, 3 och 4, var också planerad, men konstruktionen är för närvarande avbruten på grund av brist på finansiella medel.
Terminal 2 – International (Arlanda Syd)
Terminal 2 byggdes från början för att användas av SAS som en inhemsk terminal. Terminalen var utformad för att möjliggöra korta handläggningstider för flygplan och ökad effektivitet. Designen gav också korta gångavstånd från entréer till byggnaden och till flygplanet. Viss ramp utrustning som tidigare fanns på fordon byggdes i asfalten. Innovationer och skräddarsydd design för de avsedda hushållstjänsterna gjorde terminalen dyr. Men SAS beslutade att lämna terminalen eftersom minskningar i passagerartrafiken på inrikeslinjer inträffade. Ett tag användes terminalen av andra flygbolag som Transwede Airways för både inhemska och internationella tjänster men nu används terminalen endast för internationella flygningar. Terminal 2 har 8 flygplans uppställningsplats med passagerarbroar. Terminalen är nu mest ett hem för lågprisflygbolag.
Från och med 29 maj 2012 flyttade Norwegian sina internationella flygningar från Terminal 2 till Terminal 5 och körde därmed bort Air France och Czech Airlines till Terminal 2.
Terminal 3 – Regional (Arlanda Syd)
Terminal 3 byggdes 1990 för regionalflygplan. Människor går utomhus från grindarna och ombord på flygplan som mestadels består av inrikesflyg med hjälp av trappor.
Terminal 4 – Inrikes (Arlanda Syd)
Terminal 4, tidigare Inrikes 1 utformades ursprungligen för den svenska inrikesmarknaden och speciellt för transportören Linjeflyg och inleddes 1983. Linjeflyg och SAS flyttade all verksamhet från Stockholm-Bromma Airport till den nya terminalen på Arlanda 1984. Detta gjordes för att slå ihop de inhemska och internationella avgångar mellan Scandinavian Airlines och Linjeflyg. På grund av ökande popularitet blev terminalen snart för liten. Av den anledningen byggdes Inrikes 2 för SAS som flyttade alla inrikesflyg från Inrikes 1 till den nya terminalen 1990.
På grund av en recession i den svenska ekonomin flyttade SAS tillbaka 1992 och återigen var det två flygbolag som delade terminalen. 1992 fick även terminalen ett nytt namn, Terminal 4. Sedan 1999 har terminalen har haft sin egen station för höghastighetståget som förbinder terminalen med Stockholms centralstation och Terminal 5. Under 2006 genomgick terminalen en större renovering, den första sedan den byggdes 1983.
Terminal 5 – International (Arlanda Norra)
Terminal 5 är den största av de passagerarterminaler som finns på flygplatsen och är i bruk för internationella flygningar. Alla interkontinentala flygningar och andra internationella flyg, utom de i terminal 2, opererar från terminal 5. Terminalen har tre kajer utrustade med 31 flygplans uppställningsplats med passagerarbroar. Det finns också ett antal avlägsna uppställningsplatser för flygplan som betjänar denna terminal. Terminal 5 har restauranger, barer och shoppingområden. Det första steget i terminalen invigdes 1976. Förutom de reguljära flygen hanteras alla charterflyg på Terminal 5. Terminalen är som terminal 4 och Sky City i samband med Stockholms centralstation med höghastighetståg.